دكتر شكيبا: يك نوزاد از هر هزار نوزاد، در معرض اختلال كليوي هست

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: حداقل يك نوزاد از هر هزار تولد، در معرض ابتلاء به اختلال كليوي قرار دارند.

دكتر مهرداد شكيبا در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا -منطقه يزد، ‌با بيان اين كه بيماري كليوي در نوزادان پسر بيش از نوزادان دختران شايع مي‌باشد، تصريح كرد: هاي شايع در نوزادان، بيماري كليوي است كه به دلايل مختلفي از جمله اختلات كروموزومي، ژنتيكي و يا مادرزادي مي‌تواند در نوزادان بروز كند.

وي در خصوص اختلالات كروموزومي گفت: اين اختلال موجب كمبود آب در اطراف جنين( به اصطلاح oligohydramion) مي‌شود و تنها راه پيشگيري از اين عارضه، تشخيص به موقع با انجام سونوگرافي در دوران بارداري مي‌باشد.

اين متخصص كليه نوزادان ادامه داد: مادران باردار مي‌توانند از هفته بيستم بارداري با مراجعه به پزشك متخصص، از وضعيت كليوي جنين خود مطلع شوند.

وي با تاكيد بر اهميت فوق‌العاده توجه به وضعيت كليه نوزادان و پيشگيري از بيماري‌هاي كليوي در نوزادان خاطرنشان كرد: در صورت شناسايي و تشخيص به موقع مي توان از نارسائي كليوي در نوزادان جلوگيري بعمل آورد. ‌

دكتر شيكبا در پايان ضمن بيان اين مطلب كه اختلالات پلي‌ژنتيك و چند عاملي معمولاً در تعداد زايمان زنان باردار تكرار نمي‌شود، اذعان داشت: غلي رغم اين كه در صورت شدت بيماري جنين سقط خواهد شد ولي در صورت خفيف بودن عارضه قابل درمان مي‌باشد

منبع:ايسنا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا